de Content Mevrouw

financien regelen binnen je bedrijf

Hoe ik mijn financiën onderverdeel

Ik had geen overzicht in mijn financiën

In het eerste jaar dat ik mijn bedrijf officieel startte liep ik tegen iets best wel belangrijks aan: Hoe ga ik mijn financiën beheren?

Ik kwam er namelijk al snel achter dat ik met 1 rekening nogal het overzicht kwijt raakte.

Wanneer er inkomsten binnenkomen op 1 rekening en er gaan ook inkomsten vanaf raak je op een gegeven moment de draad gewoon kwijt. Je hebt namelijk makkelijker iets uitgegeven dan dat je zelf in de gaten hebt!

Het is absoluut niet fijn als je rekeningen moet betalen of de BTW moet gaan afdragen aan de belastingdienst en je hebt dat ineens niet meer op je rekening staan.

Daarnaast had ik in het begin ook nooit geen salaris voor mezelf wat ik kon overmaken, want het geld was gewoon op.. En waaraan? Ik heb gewoon geen idee!

Ik ben me op dat moment gaan verdiepen in wat de mogelijkheden zijn om meer overzicht hierin te creëren. En die vond ik!

Werken met (spaar)potjes

Via via vond ik een methode waar je werkt met potjes. Eigenlijk is dit een eeuwen oude methode. Onze overgrootouders deden het waarschijnlijk al. Als er geld binnenkomt verdeel je het gelijk in verschillende potjes. Zo weet je zeker dat je altijd genoeg geld hebt voor jezelf, de belastingdienst, uitgaven en dat je ook nog eens een winstgevend bedrijf kunt creëren!

Deze methode heet de Profit First Methode. Het heeft mij zo geholpen om helderheid in mijn financiën te creëren en ik kon mezelf ineens salaris uit betalen. Want zeg nou eerlijk, waarom zou jij een bedrijf starten als je er geen inkomsten uit kan halen?

Profit First Methode uitgelegd

De Profit First Methode uitgelegd

Bij de Profit First methode ga je gebruik maken van verschillende potjes binnen je bankaccount.

Je zorgt dat je alles wat binnen komt in je bedrijf verdeeld wordt.

De Profit First methode zegt eigenlijk dat je eerst je eigen deel eruit moet gaan halen en dan de rest moet onder verdelen. Dus bijvoorbeeld 50% gaat naar je Salaris potje, 30% naar je kosten potje, 15% gaat naar het belastingpotje en 5% gaat naar je winstpotje.

Op het moment dat jij dit structureel doet, zul je merken dat als de belastingdienst bijvoorbeeld aanklopt dat je dat geld gewoon hebt klaar liggen, en dat je iedere maand jezelf gewoon een salaris uit kunt keren en als je wat nodig hebt binnen je bedrijf, dat je dit gewoon kan kopen. En het fijnste om te weten: je hebt altijd een winstgevend bedrijf!

Je ziet dan ook meteen wanneer je te veel geld uitgeeft binnen je bedrijf. Natuurlijk kan dit wel eens voorkomen, maar het geeft je dan meteen een reminder dat je iets anders moet gaan doen, omdat je anders niet binnen je kostenpotje blijft.

Waar kan ik meer lezen over de Profit First Methode?

Nadat ik overtuigd was van de werkwijze van de Profit First Methode heb ik het boek aangeschaft. Dit boek neemt je in stapjes mee in het toepassen van de Profit First Methode.

Via de website: https://www.profitfirst.nl/bank/ heb ik mijzelf overigens aangemeld bij de Knab. Ik was al zo overtuigd dat ik meteen goed van start wilde gaan.

Voor mij is KNAB een onwijs fijne bank. Zowel in communicatie als in het indelen van je potjes. Je kunt namelijk heel simpel allemaal verschillende potjes aanmaken in je bankaccount. Dit is natuurlijk ook waarom Profit First een samenwerking is aangegaan met KNAB.

Als je het mij vraagt is dit éen van de fijnste methode om je financiën overzichtelijk en goed te regelen. En mocht je de Profit First Methode nog niet kennen, dan hoop ik dat ik je een hele fijne methode heb aan kunnen dragen waar je super veel profijt van zult hebben binnen je bedrijf!

Liefs, Ilse

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *